Coco elokuvan juliste |
Ihan aluksi minua ihmetytti mistä elokuvan nimi Coco tulee. Vasta ihan loppuvaiheessa elokuvaa, kun Hector on kertonut tarinansa kuinka hän teki Remember Me laulunsa Cocolle tajusin tämän ihanan isomummon Mama Cocon hahmon tärkeyden. Remember Me voitti mielestäni ihan ansaitusti parhaan laulun Oscarin. Pixar kun ei ole lauluja tehnyt elokuviinsa läheskän niin paljon kuin Disney. Mama Cocon suomiäänenä toimii uskomaton Inkeri Wallenius, ääni sopii hänelle erinomaisesi ja näin Mama Coco nousi kaikken suosikkihahmokseni. Päähahmo Miguel, nuori kitaristi, sisältää hahmona ristiriitaisia piirteitä, välillä toivoin hänen toimivan ja välillä rauhoittuvan. Varsinkin lopussa olin jo huutamassa että "soita nyt se biisi". Noin muuten Miguelin hahmo on se väylä, mitä kautta katsoja pääsee näkemään tämän kuolleiden valtakunnan. Hänen reaktiot hämmästyneisyydestä ovat aitoja ja siksi se toimii katsojaankin. Hector tulee tarinaan vähän sivulta mukaan ja alussa edustaakin kuolleiden hylkiötä. Hänen hahmonsa tärkeys korostuu kokoajan pikkuhiljaa ja katsoja oppii pitämän hänestä. Pidin siitä, että Cocossa on pitkästä aikaa ihan kunnon pahis, eli tämä trubaduurilaulajaheppu. Olin aivan varma alusta lähtien, että tottakai hän on Miguelin isä ja siksi paljastus olikin niin suuri minulle. Hän käyttäytyy todella häikäilemättömästi ja Itsekkäästi. Se mitä hän kuuluisuuden ahneuksissaan teki Hectorille, parhaalle kaverilleen, on aivan kaameaa. Siksi onkin oikein, että tämä kusipää saa tuntea kunnon julkisen nöyryytyksen kuolleiden maassa. Elokuvassa vilisi paljon muitakin hahmoja, mutta ne eivät pahemmin jääneet mieleenI. Sidekic elukkana toimi kulkukoira, joka kiintyi Migueliin ja pääsi myös matkalle pimeyden tuolle puolen.
Miguel ja Mama Coco |
Viime vuosina Pixar on enemmän panostanut jatko-osiin kuin uusiin tuoreisiin ideoihin. Kunnon Dinosaurus on aamupiiretty tasoa, enkä Inside Outinkaan syvintä olemusta ymmärtänyt. Coco teke juuri siksi hyvän poikkeuksen, sillä se käsittelee vakavia teemoja: taiteellista intohimoa ja kuolemaa. Elokuvan alkupuolella kuvataan hyvin kuinka rakasta ja tärkeää Miguelille musiikki on. Hän mieluummin uhmaa omaa perhettään, kuin luopuisi musiikista loppuelämäksi. Tämän musiikin voi korvata melkein millä tahansa asialla, intohimolla rakasta harrastusta kohtaan. Siksi se minuun kolahtikin. Pidän kovasti ajatuksesta, että kuolleet elävät vielä jossain ja valokuvien kautta me voimme tuoda heidät luoksemme. Täällä maailmassa muistellaan niitä ja he siellä meitä. Cocossa kun ihminen kuolee, niin hän pääsee kuolleiden maailmaan sen ikäisenä kuin kuollessaan. Näin Hector sai nuoren miehen kropassaan tavata oman rakkaan lapsena vanhan mummon muodossa. Olen itse ajatellut, että kuolleet näyttävät siellä siltä, miltä he näyttävät meidän omissa muistoissa. Nämä ajatukset kulkevat siis aika lähekkäin. Muutenkin kuolleiden maailma on paikkana sellainen, että toivon oman isini, ukkini ja edesmenneiden kissojeni jo odottavan minua siellä. Ja että valokuvien avulla he pääsevät tänne. Tässä Mexicon kuolleiden päivä- juhlassa on se erikoisuus, että siellä ei sureta vainajia. Siellä kaivataan ja tunnetaan se, että kvainajat tulevat käymään ja vietetään yhdessä hauskaa. Kuolema on aina vakava ja ikävä asia. Oma suruaika kuuluu kaikille, mutta lopulta se muuttuu enemmän kaipaukseksi.
Oi Inkeri Wallenius on äänenä. Mun pitää sitten katsoa myös suomalainen versio. Kun mää kävin wrexhamissa katsomassa Cocon päivänäytöksessä siellä oli vaan pari pikkupoikaa mun lisäksi. Tuli itkettyä lopussa. Animaation taso oli kyllä huipussaan. -Nike
VastaaPoista