Parivaljakko Selin & Mäkelä on ollut suuri vaikuttaja siihen, että
akoinaan ylipäätänsä kiinnostuin kotimaisista elokuvista. Pahat Pojat,
Häjyt ja Varekset ovat suuri kulmakivi siihen, että nimen omaan
suomalaisista elokuvista tuli intohimoni. Siksi minusta onkin osuvaa,
että he ovat tekemässä juuri tämän nimistä elokuvaa, sillä minusta Selin
& Mäkelän elokuvan tyyli on sitä suomalaisinta, josta minä pidän.
Kari Tapio itsessään muusikkona ei niinkään ole minulle tuttu, mitä nyt
muutamia kappaleita tunnistan.
|
Olen Suomalainen elokuvajuliste |
Kari Tapio eli Kari Tapani
Jalkanen esiintyy landella erinnäisillä tanssilavoilla ja voittaa pari
kilpailuakin. Hän väittää muille, ettei alkoholiin koske, mutta
kuitenkin naukkailee piilossa omasta taskumatistaan. Erällä keikalla hän
sitten kohtaa viehättävän Pian, joka ei Karista välitä. Erikoisella
huumorillaan Kari kuitekin puhuu itsensä Pian kanssa treffeille ja alku
onkin aikamoista suomifilmiä. Isältä käydään oikein kysymässä tyttären
kättä, mutta rehtorihan ei anna tuollaisen muusikonrentun hänen
tyttöänsä viedä. Kari vastaa näpäkästi, että turha sitten odottaa kutsua
häihin. Niihin parisuhde vie ja yhteiseen kotiin.
Kari koitta
saada tuulta siipiensä alle muusikkona, mutta se ei edisty. Pia
kannustaa hänet Helsinkiin isojen herrojen puheille, mutta paikka löytyy
ainoastaan Dannyn lämppärinä ja samalla joutu tekemään hanttihommia.
Kyllä ne aluksi kelpaavat, mutta ei se lyö leiville. Kari tekee
tavallista perusduuniakin välissä ja vaihtelee levy-yhtiöitä. Välillä
musiikkia tulee, välillä ei tule ja aina Pia on kotona kannustamassa.
Karin alkoholin käyttö voimistuu vuosien myötä ja usein hänet löytääkin
kännissä. Kun Pia on lähdössä synnyttämään, Kari makaa kylpyammeessa
lähes sammuneena. Perhe kuitenkin lisääntyy, Karin kalenterin täyttää
keikat ja vapaa-aikaa vietetään pullon kanssa. Suurmmat hitit saadaan
tehtyä ja menestys maistuu. Muutamia sivunaisiakin vikitellään ja
elokuvassa näytetään hyvin lyhyesti se, että Pia saa kirjeen muodossa
tietää, että Karille on syntynyt lapsi avioliiton ulkopuolella. Kun Kari
itse ehdottaa eroa, niin Pia ei anna periksi. Ero olisi Karille aivan
liian helppoa ja perhettä ei hajoteta niin pienistä asioista, kuin
pettäminen. Karin alkoholisoituminen pahenee, mutta vanhetessaan hän
uskalta avautua siitä jopa isälleen. Kerran Pia jopa laittaa heidän
poikansa mukaan Karin kiertueelle, mutta aamulla on lohduton näky, kun
isä on huppelissa kunnossa.
|
Kari Jalkanen kohtaa ensikerran Pian |
Kari ja Pia eroavat, mutta toteavat,
että eivät he osaa olla erossa. He vanhenevat yhdessä ja heidän oma
huumorinsa on todella läheistä. Parisuhdekriisin jälkeen Karin oma
tunnetuin sävellys Mysrkyn Jälkeen saa mielettömän vastaanoton ja Kari
Tapio on vihdoinkin se musiikkiduunari, mitä hän nuorena Kari Tapani
Jalkasena haaveili. Sydänkohtaus saa miehen pysähtymään ja Pia keksii,
että perhe voisi toima bändinä. Pojat soittavat keikalla ja Pia toimi
eräänlaisena managerina. Yhtenä viimeisistä vanhemman iän illoista Kari
on lähdössä reinot jalassa kapakkaan konjakille. Pia saa hänet
ehdottamaan, että miksei juoda täällä. Se kohtaus on jotekin kaunis ja
herkkä. Kari jää kotiin Pian kanssa. Taximatka viimeiseltä keikalta
kotia olisi minusta voitu leikata pois, sillä jokainen tiesti tämän
viimeisen monologin myötä mitä tulee tapahtumaan. Se, että kuvatan Pian
löytävän miehensä taxin takapenkiltä sydänkohtaukseen kuolleena, oli
minusta turhan melodramaattista.
|
Kari ja Pia onnellisina yhdessä |
Olen Suomalainen on teemoiltaan
todella suomalainen elokuva, aiheena rakkaus ja alkoholi. Näitä
alkoholihuuruisia elouvia on tehty vähän liikaakin ja tuntui, että ne
kohdat tässä elokuvassa junnasivat osaltaan paikoillaan. Rällästely on
aluksi hauskaa, mutta pitkällä tähtäimellä puuduttavaa. Se onkin
hankalaa, sillä en tiedä onko Kari Tapion elämä ihan oikeasti ollut
tuollaista, vai onko elokuva halunut korostaa juurikin tätä
viinamäenmies-puolta. Pidin kuitenkin esim. hetkestä, jossa Kari
paljasti saunassa isälleen alkoholisoituneen. Siinä on suomalainen mies alastomimmillaan, kun
saunasa puhutaan vähäsanaisesti isän kanssa viinasta. Se hetki oli
oikeasti suomalainen, omalla tavallaan rujo, mutta todella realistinen.
Näyttelijät oikeasti näyttelevät, eivät vain puhu. Rakkaus teema taasen
näkyy vahvasti tässä Karin ja Pian avioliitossa. He tukevat aina
tosiaan, myös Kari Piaa kun hän lähtee opiskelemaan hammaslääkäriksi.
Luin jostain arvostelusta, että tämä suhde kuvaa läheisriippuvuutta,
sillä Pia usein soitteli Karille ennen keikkaa. Minusta se ei ole
riippuvuutta, vaan nimen omaan sitä pyyteetöntä ja aitoa rakkautta.
Välittämistä, luottamista, kiinnostusta ja tukemista. Jotenkin tämä
parin rakkasutarina kaikkine tyhmine vitseineen ja riitoineen on
ihailtava. Siinä on pariskunta, joka todellakin halusi olla yhdessä
elämänsä loppuun asti.
Elokuva oli rytmitelty ihan hauskasti.
Alussa elämme 60-lukua ja leffa näyttää vanhalta suomifilmiltä kaikkine
idyllisine tanssilavoineen. 70-luvulla nuorta Karia näytellyt Tatu
Sinisalo sai ääneensä enemmän ikää ja maskeerauskin näytti siltä, että
herra vanhentuu silmissä. 80-luvulle mentäessä Karin ja Pian näyttelijät
vaihtui Matti Ristiseen ja Tiina Lymiin, jotka toimivat minulle hyvin.
En tiedä miltä Kari Tapio näytti nuorena, mutta Ristisen karsima ja
charmi sai hänet juuri iskelmäjätkän näköiseksi. Hän oli myös mukavan
itsetietoinen aina tyylistään, niin kuin kuulemma oikea Kari Tapiokin
oli. Leffassa kuulemma viitattiin monesti Tapion kenkäharrastukseen. En
tätä itse huomannut, mutta äitini löysi nämä viitteet, kun myös on
kiinnostunut kengistä. Tiina Lymissä ei ollut muuta vikaa, kuin se
vaalea peruukki. Se oli liian teatteria. Muuten pidin Pian hahmosta,
sillä hän tasapainotti Karia todella hyvin. Luinkin, että Lymi toimi
elokuvassa myös dramaturgina ja siinä hommassa hän on selvästi hyvin
suoriutunut. Pikku rooleissa bongasin ainakin Mikko Koukin, Sakari
Kuosmasen, Heikki Silvennoisen ja Ilkka Heiskasen. Kuulemma Santeri
Kinnunen esitti Pian rehtori-isää, mutta häntä en todellakaan
tunnistanut. Se täytyy heti ensimmäisenä blu-ray julkaisulta katsoa
uudelleen.
|
Myrskyn jälkeen on suojasää |
Elokuvassa suurin pettymyt oli juurikin tuo loppu.
Ennalta-arvattavuus ei minua haitannut, vaan sen melodramaattisuus. Voin
kuvitella, että dramaturgi Lymi, ohjaaja Mäkelä, tuottaja Selin ja
leikkaaja Taavila, ovat vääntäneet kättä siitä jätetäänkö Karin kuolema
elokuvan vaiko ei. Minusta sitä ei tarvittu, katsojalle käy se selväksi
muutenkin. Nyt se tuo elokuvan loppuun vaan suuren haikeuden ja pienen
rautalanganväännön tunteen. Muuten tämä on ihan hyvä Selin & Mäelä
elokuva. Ei edes ihan perinteinen sellainen, sillä Mäkelän tyyliin
kuuluva toiminta oli vaihtunut kaljan kittaukseen, mutta veijarimainen
huumorius on pysynyt. Se tosin tässä elokuvassa kiteyttyi hyvin paljon
itse Kari Tapion nuoruusajan letkautuksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti