Elokuvan alku on pikkuisen sekava. Se alkaa sitaatilla tuulen muutoksesta, jotka muuttuvat Poppaselokuvassa Pertun repliikeiksi. P.L. Traversin (Emma Thompson) hahmon tunnistaa heti siitä, että hän on todella kiinni luomassaan Maija Poppasen hahmossa. Hän ei halua antaa hahmoaan muille, mutta tarkempaa syytä ei kerrota. Travers vaikuttaa alussa aika negatiiviselta hahmolta ja hän kokee, että Maija Poppasen hahmot ovat hänelle kuin perhettä. Syykin selittyy myöhemmin, sillä hahmojen esikuvat tulevat hänen perheestään. Travers on tosi skeptinen siitä, että elokuvasta ei saa tulla piirretty, kun hän itse ei pidä niistä lainkaan. Syvempää syytä piirrettyvihaan ei kerrota. Elokuva kulkee kahdella tasolla; nykyhetken, kun itse Walt Disney (Tom Hanks) koittaa saada luvat Poppasesta kertovan elokuvan tekemiseen ja Traversin omaan lapsuuteen, jossa näytetään ja koetaan hänen elämäänsä Traversin näkökulmasta lapsena. Aluksi tämä limikkäisyys tuntuu hämmentvältä enkä löydä sen tarkoitusta, mutta tarinan edetessä löytää ne syyt, miksi nämä muistot näytetään Traversin lapsuudesta.
Saving MR.Banks elokuvan mainosjuliste. Ihanat nuo Mikki Hiiri ja Maija Poppas varjot |
Travers on Dineystudioilla hieromassa sopimusta ja on mukana monessa elokuvan käsikirjoitussessiossa. Leffan käsikirjoittajat ja lauluntekijät (Shermanin veljekset) esittävät Traverssille ideoitaan ja ihmettelevät kun Travers heti hylkää kaiken hauskan ja omaperäisen. Vastuuveli sana jää heti hyllylle ja siksi Supercalifragilistiexpialidoucusta ei kehdata edes ehdottaakkaan. Traversin reaktiot harjoituksissa esitettyihin lauluihin ja kuviin saavat hänet todella vaivaantuneeksi. Hän ei halua päästä omasta näkemyksestään Poppasesta irti. Onneksi nämä laulut on kuitenkin päässyt Traversin seulan läpi, sillä itse rakastan Maija Poppasen lauluja ylikaiken. Myös se, että Herra Pankki sai viikset on mahtavaa. En voi kuvitella Herra Pankkia ilman viiksiä! Voin vain kuvitella oikeaa hetkeä, kun tuollaisessa ryhmäkäsikirjoitustapahtumassa yrität saada omaa näkemystä läpi. Jokaisella kun on oma mielipide ja yhteistyötä pyritään tekemään. Tälläisiä käsikirjoitushetkiä on kyllä mielenkiintoista nähdä elokuvassa. Walt Disneystäkin saa nähdä tämän bisnesmiespuolen, sillä aiemmin olen hänestä nähnyt sen leppoisan ja mielikuvituksellisen vanhan herran. Nyt tässä valossa Walt näyttää sovittelijalta ja kunnon pomolta. Travers taas testailee Disneytä, että saako hän kaiken tahtonsa läpi.
P. L. Travers ja Walt Disney Disneylandissa karusellissa |
Travers kokee Mr.Banksin osittain omaksi isäkseen, siksi hän niin kovasti puolustaa hahmojaan. Tosin hän saa myös osittain Waltin samaistumaan itseensä; mitä jos Walt joutuisi luopuman itse rakkaasta Mikki Hiirestään. Travers on aika yksinäinen Los Angelesissa, mutta onneksi hän vähän pääsee kuorestaan ja ystävystyy mukavan autokuskinsa kanssa, joka on hänen kanssaan samalla aaltopituudella. Travers ei millään lämpiä Herra Disneylle, ei vaikka tämä kutsuu hänet vierailulle Disneylandiin. Kyllä minulle sellainen vierailu mieluusti maistuisi ja ihana, että elokuavssa tämä upea puisto vilahtaa. Disneylandissa näytetään kuinka veijarimainen ja lapsenmielinen Walt Disney on, sillä kaikista puiston laitteista hän vie Traversin karuselliin.
Takaumissa näytetään Helenen äidin itsemurha järveen ja siitä minulla tulee mieleen kotimainen elokuva Tummien Perhosten Koti. Äiti ei kestä sitä, että isä välittää enemmän tyttäristään kuin hänestä ja lapset enemmän isästä kuin äidistä. Tälläisiä tapahtumia käy nykypäivänä ihan liian helposti. Helenen tädin piirteistä on otettu paljon Maijo Poppasen hahmoon, sillä mattolaukku, hyvänmakuiset lääkkeet, samanlaiset kopinakengät ja papukaijanpääsontikka on tädillä mukana, kun hän tulee lapsia hoitamaan.
Mikki Hiiri saattaa P.L. Traversin Maija Poppasen ensi-iltaan |
Maija Poppanen elokuva lopulta tehdään ja Travers saapuu loistokkaaseen ensi-iltaan. Travers on liikkeellä ilman avecia ja Mikki Hiiri saattaa hänet lopulta elokuvateatteriin. Ihana nähdä, että lopulta Travers nauttii elokuvasta, kun kokee sen niin tunteikkaaksi. Yhtäläisyyttä todellisuuteen en kuitenkaan tiedä, sillä käsitykseni mukaan oikea P.L.Travers ei voinut sietä tätä elokuvaversiota ja että hän on enemmänkin itkeskellyt kauhusta elokuvateatterissa. Tosin tämä on Walt Dsineyn tuotantoa oleva elokuva, joten eihän ne tietenkään halua alkaa mustamaalaamaan tässä ketään. Pidän kovasti elokuvan lopusta, joka vie luonnollisesti alkuhetkeen.
Se on jännä kun sitä itekseen laulelee vähä väliä Disney lauluja ja välillä muistaa että niistä vanhemmista lähes kaikki on Shermannin veljesten kirjoittamia <3
VastaaPoista