Kaunotar ja Hirviö elokuvan mainosjuliste |
Itse Hirviö on aika pieni Hirviöksi. Hän ei ole tarpeeksi kookas ja raamikas pelotellakseen minua tai luomaan uhkaavaa tunnelmaa. Hirivön äänikään ei ole tarpeeksi matala (vrt. vanhaan animaation suomiäneen ala Matti Olavi Ranin). Hirviöllä on todella kaunis lauluääni kappaleessa Somethig there, mutta olen pettynyt, kun hänen laulunsa on liian puheen omaista. Enemmän sointua saisi olla kappaleessa. Suurimmat odotukset minulla oli Gastonin hahmosta, sillä animaatiossa hän on lempparini. Ulkonältään hän täytti Gastonin vaatimukset, jykevä leuka ja punainen takki. Mutta, se lauluääni. Ääärh, niin mitäänsanomaton. Animaation suoskkkikohtaukseni on Gastonlaulu kapakassa ja voi luoja kun olen pettynyt. Kaikki hyppeli ja pomppeli sekaisin, Töppö koitti vetää jotain ihan omaa showtaan, eikä Gaston edes näyttänyt niitä kuuluisia rintakarvojaan. Laulun laini: "Jokainen pelkuri on karvaton" puuttui kokonaan! Tuntui, että Gastonin hahmoa ei haluttu tähän elokvaan syventää, vana tuoda Töppöä enemmän esille. Elokuvan ohjaaja on maininnut, että on halunnut tuoda tähän elokuvaan Töpön homouden esille, joka minusta on todella turha seikka. Jos tätä tietoa en olisi ennen näkemistäni kuullut, niin se olisi jäänyt tietämättä, sillä valkokankaalla siihen on vain muutamia vihjailuja. Ihan turhaa minusta on alkaa tuollaisia lisäämään tämmöiseen elokuvaan ja viemään aikaa pois tärkeimmältä (eli niiltä Gastonin rintakarvoilta).
Belle ja Gaston |
Animaation epäloogisuudet on tähän elokuvaan yritetty korjata ja tuoda Bellen ja Hirviön taustoja esiin. Minusta nämä taustakertomukset eli Bellen äidin kuoleminen ruttoon ja Hirviön lapsuudenkokemukset olisi voinut jättää kertomatta, ne ei tuonut tarinaan mitään syventävää. Se, että linnan ympärillä on kokoajan talvi ja että lumotut esineet muuttuvat ajan käydessä vähiin enemmän esineellisiksi, ovat toimivia keinoja. Nyt ei pidä pohtia kauan Belle onkin ollut linnassa, kun vuodenajat eivät vaihtele. Myös sille annettiin hyvä selitys, miksi kyläläiset eivät muistaneet linnan olemassaoloa. Kylä, metsä, niitty ja linna tuntuivat vähän väliä vaihtaneen paikkoa, sillä ainakin itseäni häiritsi tämä perspektiivi niiden välillä kun liikuttiin. Joskus matka kestää päiviä, joskus minuutteja.
Bellen isän työn vaihtuminen keksijästä taitelijaksi on oikein onnistunut. Haltijattaren rooli taas jäi vähän epäselväksi. Aluksi hän muuttaa Hirviön ja linnan lumotuksi, mutta kun Gaston jättää Bellen isän kuolemaan, niin ilmeisesti tämä sama haltija käy hänet pelastamassa ja lopussa kirouksen purkauduttua otetaan vielä lähikuvia haltijasta. En ymmärrä miksi tämä haltija tuodaan alun jälkeen takaisin esiin. Muutenkin elokuvan alku, jossa kerrotaan Hirviön muodonmuutoksesta on ihan liian lässyttävä ja siinä painotetaan vääriä asioita. Olisin enemmän toivonut mieskertojaa.
Gaston yrittää hurmata Bellen |
Kaunotar ja Hirviö on ihan jees live action elokuva, mutta se ei tuonut alkuperäiseen animatioon yhtään mitään uutta. Haluaisin siksi tietää, miksi ihmeessä tätä ollaan nyt kehuttu ja hypetetty niin paljon. En ymmärrä miksi tämä elokuva edes tarvittiin tehdä, sillä tämä on enemmänkin huono toisinto animaatiosta. Tämä live action on ihan hyvä tekele sarjassa Disneyn live action elokuvat, mutta muuten en tästä paljoa välittänyt, enkä omalle Disneylistalle tätä korkalle nosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti