Röllin Sydän alkaa ymmärryksen sydämen esittelyllä. On hyvä,
että elokuvan tärkeä elementti, jota röllit menevät etsimään,
näytetään katsojille jo heti alussa, ettei heille tämä maaginen
esine tule noin vain puun takaa. Sydämestä siirrytään
Röllimetsään, jossa esitetään heti elokuvan päähahmot; Rölli,
Lakeija, Riitasointu, Rupeltaja ja Milli Menninkäinen. Röllimetsässä
on myös joukko muita röllejä, jotka ovat sivuosassa tässä
elokuvassa. Rölli, Lakeija, Riitasointu ja Rupeltaja nappaavat
Millin kiinni, koska tämä liikkuu luvatta Röllimetsässä. Röllit
sitovat Millin ja uhkaavat polttaa hänet. Milli kertoo köysissä
ollessaan, että hän tuli Röllimetsään etsimään apua, että
löytäisi ymmärryksen sydämen. Koko Menninkäisten kylä on
muuttunut mustaksi ja kivettynyt ja se leviää myös Röllimetsään
päin. Ainoa tapa estää kivetyksen leviäminen on ymmärryksen
sydän. Röllit eivät tiedä mikä on sydän (sillä mieleltään
röllit ovat noin 6-vuotiaan tasoisia) ja epäloogimaisella,
röllimäisellä tavalla he päättelevät, että koska rölleillä
ei ole sydäntä he ovat pahoja, niin että jos heillä on sydän he
olisivat vieläkin pahempia. Tämän perusteella Milli vapautetaan ja
Rölli, Lakeija, Riitasointu ja Rupeltaja lähtevät matkalle
etsimään sydäntä.
|
Röllin sydän elokuvan mainosjuliste |
Röllit kulkevat läpi vaaleanpunaisen
laakson, läpi meren ja läpi talven maan, jossa kohtaavat Ison
röllin, joka liittyy heidän seuraansa. Matka jatkuu suurten
pelkojen ja kauhujen maan läpi ja lopulta he löytävätkin
ymmärryksen sydämen, joka uppoaa Rölliin rintaan. Röllistä tulee
sydämen vallassa yltiökiltti ja hänen ulkonäkönsäkin muuttu
hienommaksi. Röllit lähtevät paluumatkalle Röllimetsää kohti.
Paluumatkalla Riitasointu ottaa jousen esille ja koettaa ampua
Rölliltä ymmärryksen sydämen irti. Milli hyökkää siihen väliin
ja nuoli osuu häneen. Milli hukkuu sammakkolampeen. Kolmen kiven
avulla Rölli kutsuu sammakkoja paikalle, jotka avuliaasti
nostattavat kuoleen Millin takaisin pinnalle. Rölli halaa Milliä ja
niin ymmärryksen sydän siirtyy Milliin ja hänestä tulee taas
elävä ja Röllimetsä pelastuu.
Allu Tuppurainen loi Rölli hahmoa ensin satukaseteille ja
myöhemmin siitä tehtiin Pikku Kakkoseen oma tv-sarja. Sarjan
suosion myötä tehtiin ensimmäinen röllielokuva Röllin Hirmuisisa
kertomuksia. Noin 10 vuotta siitä tehtiin toinen Rölli elokuva;
Rölli ja Metsänhenki. Röllin sydän on kolmas röllielokuva ja
ensimmäinen röllianimaatio, vaikka animaation tekemisestä onkin
puhuttu jo metsänhengen aikaan. Animaatioröllihahmon pohjana on
Janne Kopun tekemän röllipiirroshahmot, joita on käytetty
markkinoimaan Rölli ja Metsänhenki elokuvaa. Piirroksia on ollut
oheistuotteissa aina koulutarvikkeista pääsiäismuniin asti.
Elokuvan ohjaaja Pekka Lehtosaari on tullut tunnetuksi animaatioiden
suomidubbien ohjaajana. Lehtosaari on esim. Disneytä dubannut
suomeksi paljon ja tähän elokuvaan Lehtosaari on tunkenut
disneyviittauksen Simo Sittiäisen hahmoon, joka on olevinaan
Röllille samankaltainen omatunto kuin Samu Sirkka Pinokkiolle.
Valitettavasti Simo Sittiäinen on aika epäonnistunut lisäys, sillä
se vain piipahtaa kahdessa kohtauksessa ja tuntuu hyvin
päälleliimatulta hahmolta.
Röllin Sydän elokuvassa on joitain kohtia ja elementtejä jotka
on otettu suoraan röllisatukaseteista, kuten Sammokkoprinsessalle
annettu pusu, sekä suurten pelkojen ja kauhujen maa. Elokuvassa ja
alkuperäiskaseteissa on pieniä eroja kuten se, että kaseteissa Iso
rölli puhuu, Rölli ei voi sietää Rupeltajaa, koska Röllin
mielestä Rupeltaja on todella leuhka. Kaseteissa Rölli ei asu
rölliheimon kanssa, vaan yksikseen töllissään ja aina välillä
tapailee muita röllejä. Kasettien ja tv-sarjan tuttuja röllilauluja
ei elokuvassa valitettavasti kuulla, mutta animaatiossa on kaksi
aivan uutta rölli laulua. Milliä ei kaseteissa ole lainkaan,
vaan niissä esiintyy Tiina-tonttu. Elokuvan viimeinen Röllin ja
Millin välinen dialogikin on otettu suoraan kasetilta, tosin silloin
Rölli puhuu Tiina Tontusta; "Se vasta olisi paha juttu, jos
Rölli kaveeraisi menninkäisen kanssa."
Röllin Sydämessä on panostettu paljon animaation tasoon ja
tyylikkyyteen. Taustamaalaukset ovat tarkkoja ja väritys on
uskottavaa. Röllimetsä kuvastaa lähes aidosti rehevää suomen
luontoa ja mitä lähemmäs röllit matkaavat kohti ymmärryksen
sydäntä, sitä mielikuvituksellisemmiksi ja satumaisemmiksi paikat
muuttuvat. Taustoissa on käytetty niin vesiväri kuin öljyväri
tekniikkaakin, joka luo syvemmän vaikutelman erilaisista
maailmoista, joiden läpi röllit kulkevat. Metsätkään ei ole
pelkkiä vihreitä puita ja harmaita kiviä, vaan värien eri sävyjä
on valtavasti. Jokainen kohde joiden läpi röllit matkustavat, on
erillinen paikka ja varsinkin talven kohdalla on vakuuttavaa, että
talvi on oma paikkansa, eikä talvi ole aika joka tulee röllimetsään.
Näytellyssä elokuvassa talvea ei voi noin vain laittaa paikaksi,
kun siinä tulee vastaan näyttelijöiden paleltuminen. Röllit eivät
talven maassa ole moksiskaan kylmyydestä. Suomalaisuutta on
maisemien lisäksi tuotu elokuvaan myös sillä, että rölliheimo
saunoo ja Rölli ja Milli näkevät talvenmaassa revontulia.
Röllin Sydän on tarkoitettu koko perheen animaatioksi, joka
toimii vanhimmilla katsojilla eniten röllin nostalgisuuden ansiosta
ja pienimmillä lapsiystävällisyyden takia. Kun alussa röllit
lähtevät pois kylästä etsimään ymmärryksen sydäntä, niin
aina välillä tulee muistutuksia, että röllimetsä kivettyy ja
lopussa palataan takaisin sinne minne lähdettiinkin. Myös kolme
kiveä mainitaan elokuvan alussa ja kun niitä tarvitaan lopussa,
tulee hyvin pieni takauma, ettei pienimmät katsojat ihmettele mistä
on kyse. Kaikki kyltit sun muut on kirjoitettu joillain piirroksilla,
koska on haluttu ajatella myös katsojia jotka eivät osaa lukea.
Elokuvassa kumminkin on joitain kohtia jotka saattaa pelottaa
pienimpiä, kuten Millin köyttäminen ja riippuminen avotulen yllä,
hauet ja heidän suuret silmät ja kidat sekä Röllimetsän
kivettyminen.
|
Rölli ja Milli halaavat |
Röllien perus tavoite on olla pelottava muille olennoille ja
jokaisella röllillä on yksi yli muiden korostuva
luonteenpiirteensä. Röllin Sydän päähahmot on jokainen eri
persoonallisuuksiaan; Lakeija on kaikista ilkein ja kammoksuu eniten
kilttejä asioita, Riitasointu on fiinein, Iso on isoin, Rupeltaja
kekseliäin ja Rölli on pelkästään rölli. Hän itsekkin
elokuvassa sanoo, että koska hän ei olikein ole mitään, hänen
nimensä on siksi pelkkä Rölli. Rölli kumminkin on kaikista
rölleistä kaikkein kiltein ja suvaitsevaisin, sillä hän on vähän
ihastunut Milliin ja siksi niin kovasti koettaakin pitää Millin
puolia kun muut röllit halveksivat Milliä. Suurten pelkojen ja
kauhujen maassa jokainen rölleistä näkee omat suurimmat pelkonsa,
mitkä kertovat heistä paljon. Riitasointu muuttu possuksi, Iso jää
yksinäiseksi ja Lakeija pestään puhtaaksi. Rupeltaja on niin
kekskeliäs että osaa keksiä pelkonsa jopa pois ja Röllin kauhein
painajainen on, että Milli muuttuu nykyisestä poikamaisesta
Millistä vampiksi.
Milli Menninkäinen on Rölli ja
Metsänhenki elokuvassa kuvattu hyvin tyttömäiseksi, mutta tässä
näytetään millainen Milli oli ennen. Milli on poikamainen, joka
käyttää usein jousipyssyä ja hän uskaltaa laittaa rölleille
hanttiin, eikä ota nokkiinsa lainkaan heidän haukuistaan. Milli ei
usko suurten pelkojen ja kauhujen maahan, mutta näkee siellä
kumminkin isoimmat pelkonsa, eli menninkäisten kylän kivettymisen.
Kun tarinan loppupuolella Rölli halaa ja näin ollen siirtää
ymmärryksen sydämen Milliin, niin silloin Millistä kasvaa
naisellisemman näköinen ja oloinen.
Pitkän matkan kuljettuaan Rölli, Lakeija, Riitasointu,
Rupeltaja, Iso kuin Millikin kokee jonkinlainsen kasvukertomuksen;
Ihan alussa Rölli hakkaa huvikseen puita katki ja lopussa kasvattaa
niitä takaisin. Rupeltaja ymmärtää, että kaikissa vampeimissa ei
tarvitse olla mitä ihmeellisempiä salaluukkuja, jos ne ei kerran
hyödytä. Riitasointu oppii pytämään anteeksi, kun ampui
vahingossa Millä. Iso soluttautuu röllikylään ja Lakeija pelko
kaikkea inhottavan kaunista kohtaan lakkaa. Röllit tulevat toimeen
Millin kanssa ja päinvastoin.
Röllien perusluonteet ja
pyrkimykset ovat samat; jokainen heistä pitää likaisuudesta,
inhottavuudesta ja kaikesta äklöttävästä. Röllit eniten
kammoavat kaikkea söpöä, kilttiä, hienoa ja kaunista. Tästä
röllien ristiriitaisuus tuleekin; koska rölli on paha tekemällä
kaikkea iljettävää, voisiko rölli ola vielä pahempi, jos tekisi
jotain hyvin tuhmaa kuten olisi kiltti ja menninkäisen ystävä?
Röllin Sydämestä onneksi puuttu perinteinen hyvän ja pahan
kamppailu, koska näiden vastakohtaisuuksien, arvojen muuttumisen ja
ristiriitojen avulla röllien tarina pysyy kokoajan
mielenkiintoisena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti