Lippukokoelma

Lippukokoelma

sunnuntai 16. elokuuta 2020

Disney Klassikot 50: Kaksin Karkuteilä

Disneyn 50. klassikko Tangled ei herättänyt minussa julkaisuaikanaan mitään mielenkiinnon rippeitä. Heti ensimmäiset julkaistut kuvat eivät innostaneet ja nimi Tangled kanssa vähän hämäsi, olin kuitekin ymmärtänyt että tarina on Rapunzel satu, miksei leffan nimi sitten ole Rapunzel? Myönnän, että minulla oli valtavat ennakkoluulot elokuvaa kohtaan, sillä Rapunzel on yksi lapsuuteni suosikkitarinoita ja tullut niin yllättävästä paikasta minule tärkeäksi kuin Barbie lehdestä. Oisiko ollut kesän 1997 Barbie lehdessä, kun oli kolmeosainen Rapunzel tarna johon tykästyin valtavasti. Rapunzel Barbienuken sain jouluna ja muutamaa vuotta myöhemmin ilmestyi Barbie Tähkäpää elokuva, joka kanssa oli tärkeä. Näihin tuntemuksiin Disneyn Rapunzel Tangled ei kohdistunut lainkaan. Kolmesti olen elokuvan katsonut ja inhoni ei ole laantunut, elokuva vain on huono ja nyt vielä enemmän olen huomannut miksi.
Mainosjuliste
Kaukaisessa Coronan valtakunnassa Kuningas ja Kuningatar toivoivat lasta. Kuningatar sairastuu ennen synnytystä ja Kuningas etsii taikakukan, jolla saa Kuningattaren parantumaan. Taikakukka auttaa nuorentumaan, jos siihen koskee samalla kun laulaa. Tällä keinolla noita Gothel on pysynyt vuosisatoja hengissä ja nyt kun kukka on mennyt, noita tarvtsee uuden amuletin. Hän varstaa vastasyntyneen kuninkaallisen tyttären, jonka hiuksiin taika on siirtynyt. Kuningatar ja Kuningas itkevät ja lähettävät lapsensa syntymäpäivänä lyhtyja taivaalle, samaan aikaan kun pikkuneiti ja Gothel elelevät kaukaisessa tornissa. Tähkäpää ei muista vanhemmistaan mitään, vaan pitää Gothelia äitinä eikä tiedosta hiustensa salaisuutta. Ne kimmeltävät valoa kun tämä laulaa, ei muuta. Gothel harjaa Tähkäpään hiuksia ja pitää itsensä näin nuorena. Jos Tähkäpään tukkaa leikkaa, taika ei toimi ja hius muuttuu ruskeaksi. Tähkän tukka kasvaa vuosi vuodelta ja kun likka on lähes täysi-ikäinen, kutreilla on pituutta lähes 20 metriä. Tähkis haluaisi edes kerran päästä tornista pois johon on ollut lukittuna, ainoana kaverina kameleontti Pascal. Gothel on manipuloinut Tähkäpäätä, että ihmiset ja ulkomaalma ovat vaarallisia ja että tornissa on turvallista elää. Tähkäpää katsoo ikkunasta joka vuosi syntymäpäivänään lyhtyshowta, joka tulee läheisestä valtakunnasta. Hän kokee, että lyhdyt jotenkin on osoitettu hänelle ja hänen suurin haaveesa on päästä katsomaan lyhtyjä lähempää.

Kun monta vuotta on neljän seinän sisällä, niin kyllähän siitä sekopaiäseksi tulee. Viimen Tähkäpää kehtaa huijata äitiään ja houkuttelee hänet retkelle tuomaan tälle itse tehtyä maalia synttärilahjaksi. Kun äiti on poissa, Tähkis viimein aikoo mennä ulos! Sattmalta samana päivänä huijari ja keikari Flynn Rider on varastanut palatsista kruunun ja pakenee sattumalta Tähkäpään tornille. Hän kiipeää sisään turvaan ja tapaa pitkäkiekuraisen likan. Tähkis hakkaa ukkoa paistinpannulla ja tappelua ja erimielisyyksiä on luvassa, mutta sopuun päästään. Tähkis piilottaa kruunun ja lupaa antaa sen takaisin Riderille, sillä eholla että tämä näyttää hänelle lyhdyt. Yhdessä siis lähdetään "Kaksin Karkuteille" ja Tähkäpää saa tökkiä varpaansa ruohoon ja veteen. Panikoidaan mitä äiti sanoisi ja seuraavalla hetkellä ei välitetä. "Seikkailuja" koetaan, eli käydään lähibaarissa, juostaan vartioita karkuun ja hengaillaan toreilla. Illalla yhdessä lähetään veneelle ja lähetetään lyhty matkaan ja ihaillaan niitä. Siinä kanssa kaksikko pikkasen pihkaantuu ja Flynn uskaltaa myös avautua, kuten Tähkäpääkin. Äiti on kuitekin rannalla vastassa ja Tähkäpää päätyy kotiin, kun Flynn Rider taasen linnaan.
Flynn on saanut panusta päähänsä
 Omassa tornissa Tähkäpäälle kuin salaman lailla avautuu vihdoin kuka hän on. Äitin kanssa tästä tulee iso riita, joka huipentuu onneksi prinssin väliintuloon. Kapakassa istujat ja yksi vartijoiden heppa on Flynn Riderin puolella ja hän pääsee pelastamaan ihastuksensa. Kun Gothel haavottaa Rideria, Tähkpää haluaa auttaa. Hän lupaa äidillen olla aina hänen taikavoimansa, jos vaan saa auttaa Flynn Riderin eloon. Äitihän ei ajatuksesta tykkää, eikä Flynkään. Hän katkaisee Tähkäpään hiukset ja 400-vuotias mummurainen tiphtaa tornista tomuksi. Tähkäpäätä itkettää, nyt hänen elämänsä ensimmäimen ja ainoa mies kuolee. Tosin, taikahan ei ole pelkästään Tähkäpään hiuksissa, vaan myös kyynelissä ja niiden avulla Flynn parantuu. Ja loppu hyvin kaikki hyvin, yhdessä palatsiin ja vanehmmat on iloisa ja kuningaskunta on iloinen ja Flynn varsnkin on iloinen kun saa nyt helpon elämän. Varmaan suurin osa katsojistakin on iloisia.

Vaan en minä, tästä nimittäin puuttuu se kaikki taikuus ja dramaattisuus mitä itse Rapunzel tarinassa pidän. Muutenkin minua ärsyttä tämä tarina ja varsinkin väkisin väännetty suomenkielinen nimi ja hamojen nimet. Naisen nimi on käännetty Tähkäpää ja muita nimiä ei. Miksi? Tähkäpää ja Flynn, kuulostaa niin tyhmältä. Olisi pitänyt nimen edes Rapunzelina tai sitten Flynnille keksinyt jonkun suomenkielisen vastineen. Myös nimi Tangled tuo minulle mieleen vaan jonkun spagetin ja Kaksin Karkutellä on vielä pöljempi. Eikö elokuva nimi vain voinut olla Rapunzel? Siinä oisi ollut jo jotan. Mikään hahmo ei minua erityisesti kiinnosta, ei innosta, enkä tykkää. Personat ovat olemattomia. Flynnista on yritettty tehdä joku ihme keikari ja varas, hei Aladdin on tehty jo! Aladdinissa sentään oli jotain sympatiaa, Flynnista en sitä löydä. Tähkäpää on ylipirteä ja vähäväliä ahdistunut teemisistän ja lähes täydellinen hahmo pikkutytöille, ilman mitään särmää. Kuningas ja Kunigatar ei sano muutamaa sanaa enempää, Pascal on täysin turha sidekick ja se ihme hevonen on kuin kapinen koira. Jos halutaan hahmon käyttäytyvän kuin koira, miksei siitä tehty koiraa? Sama ongelma on myös Frozenin porolla.
Tähkäpään torni
Gothel on hahmoista ainoa, jossa on sitä jotain, mutta hän muistuttaa jopa häiritsevän paljon Frolloa. Mistä päästäänkin leffan suurimpaan ongelmaan, eli siihen että tämä tarinan alkuasetelma muistuttaa aivan liikaa Notre Damen Kellonsoittajaa. Ei siinä, alkuperäisessä Rapunzelissa noita kanssa vangitsee tytön torniin, josta hän ei saa poistua. Minun lukemssa tarinoissani Rapunzel ei kuitenkaan kärsi tornista, eikä haaveile muusta kuin että saisi tutustua muihin ihmisiin. Hän ei kuitenkaan uhmaa missään vaiheessa äitiään, vaan prinssi kiipeää Torniin, kun näkee Rapunzelin ikkunasta ja salamarakastuminen on syy, miksi tyttö haluaa paeta. Kaksin Karkuteillä tarina taas muistuttaa hyvin paljon Notre Damen kellonsoittajan alkuasetelmaa, kun Frollo haluaa väkisin pitää Quasimodon piilossa jonkun syyn (syyllisyyden) takia, kuten Gothel taian takia. Sekä Tähkis että Quasimodo haluavat uhmata tätä käskyä, kun haluat olla osallisena juhliin; Quasi Houkkien juhlan ja Tähkäpää lyhtyjuhlan. Tämä asetelma tuntui jopa liian kopioidulta ja sai minut näkemään punaista viimeisellä katsomiskerralla!
Taikakukka nuorentaa, pah sanon minä
Tulipahan tuossa katsottua vielä leffan ekstramateriaalit ja poistetuissa kohtauksssa oli se kohta, mitä minä elokuvan alulta myös odotin. Elokuvahan alkaa jollain sepityksellä aurngon kyyneleestä, josta kasvaa kukka, jota Gothel aina käyttää nuortuakseen. Kukka vietiin Kuningattarelle, että hän paranee ja siksi Gothelin täytyy varastaa lapsi. Tässä jo itsessän ei minusta ole logiikkaa. Oikea noitahan ei antaisi kenenkään ottaa hänen taikakukkaansa. Poistetussa alussa taasen näytettiin että Gothel noidalla kasvaa pihallaan kukka, jonka voimia hän käyttää ja Kuningas varastaa kukan, että saisi Kuningattarensa paranemaan. Noitahan ei varasta vauvaa pelkästään taian takia, vaan myös kostoksi siitä, että hänen pihallaan on käyty varkaissa ja hänen ylpeyttään on näin loukattu. Tämä tarinan alku on myös minun Barbielehti Rapunzelissani, vaikka varastettava kukka ei ollutkaa mikään taikakukka, vaan herkullinen syötävä. Jos tämä alku olisi elokuassa, se kunnioittoittaisi alkuperistä tarinaa paremin ja antaisi noidalle paremman motivaation ja myötätunnon tekoonsa ja nostattaisi kanssa teon vakavuuden merkitystä. Mutta kun ei niin ei, sen sijaan laitettiin joku typerä hömpötys auringon pisarasta, jonka merkitystä minä en lainkaan tajunnut.

Vielä sananen Suomen huonoimmasta dubbauksesta. Valitettavasti Pekka Lehtosaari ei ole enään vuosiin ohjannut Disneyklassikoiden dubbauksia, sillä hänen käsissään tämä olis voinut onnistuakkin. Näyttelijä Maria Ylipää osaa näytellä ja hänen roolinsa Tähkäpäänä on ihan okei; ei mieleenjäävä, muttei kehnokaan. Sen sijaan haluan kysyä kuka idiootti keksi otta Flynn Riderin ääneksi laulaja Lauri Tähkän? Olen kuullut tämmöisen torian, että ääninäyttelijät valittiin pelkästän nimien perusteella (Maria YliPÄÄ, Lauri TÄHKÄ = Tähkäpää). Aluksikkin, jos ihmisellä on muutenkin kelvoton puhe ääni ja sitä paskempi lauluääni niin hänen ei missään nimessä pidä antaa ääntäsnä animaatiohahmolle ja toiseksi, suomessa on aivan mielettömästi miesnäyttelijöitä, eikö roolia olisi voinut antaa jollekkin miesnäyttelijälle, jotka sentään osaavat hommansa, eikä umpipaskalle laulajalle? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti